ANASAYFA ILETISIM DUYURULAR KÜTÜPHANE BELGELER LINKLER
MİMARLIK VE EĞİTİM KURULTAYI VIII

Mimarlık ve Eğitim Kurultayları, 2001 yılından başlayarak iki yıl arayla gerçekleştirilmiş ve kazanımlarını mimarlık gündemine taşımıştır. Kurultaylarda mimarlık eğitiminin ve mimarlığın sorunları biçimlenim, yeniden yapılanma, süreklilik, değişim, yetki ve sorumluluk, gelişim, çeşitlenme, bütünleşme ve dayanışma temelinde ele alınmış; meslek ortamı ve üniversiteler arasında işbirliği sağlanarak çözüm aranmıştır.

Kurultaylar kapsamında meslek; mimarlık okulları, eğitim sureci, mezuniyet, meslek pratiği ve sürekli mesleki gelişim yönleriyle ele alınmış ve eğitiminden uygulamaya etkin olan tüm aktörler (öğrenci, öğretim görevlisi, meslek kurulusu, işveren, yapı üretim sureci ortakları vb.) kurultay süreçlerine dâhil edilmiştir. Meslek seçimiyle başlayan süreçte öğrenci profilinin değerlendirilmesi ve geleceğin mimarlarının meslek odasının yürüttüğü çalışmalar, ulusal ve uluslararası meslek ortamı ve gelişmeleri hakkında bilgilendirilmesi önemsenmiştir. Çalışmaları yoluyla Türkiye’deki meslek eğitiminin altyapı ve kredilendirme sistemi farklılıklarına bağlı olarak değişen yeterliliklerde verilmesinin önüne geçilmesini hedefleyen ulusal bir akreditasyon sistemi olan MIAK (Mimarlık Akreditasyon Kurulu)  kurulmuştur. Mesleki yeterliliklerin belirlenmesi ve karşılıklı tanınması, mimar unvanı ve mimarlık mesleğini yapma yetkisi kazanılmasının biçimi, koşulları ve yetkili kurullarının tanımlanabilmesi için gerekli olan yasal zeminin oluşturulması sürecinde görev alacak olan MIMEKK (Mimarlık Mesleğe Kabul Kurulu) çalışmalarına başlamıştır. Uygulama alanında yapı üretim surecinin tüm bileşenlerini kapsayan bir anlayışla yapılı cevre kalitesinin yükseltilmesi ve ilgili düzenlemelerin tamamlanması; meslek mensuplarının yetki ve sorumluluklarının belirlenmesi kurultayların ana gündem maddelerinden olmuştur. Meslek mensuplarının meslek yaşamları boyunca yürütülen eğitim ve etkinliler yoluyla gelişimleri hedeflenmiş ve SMGM (Sürekli Mesleki Gelişim Merkezi) hayata geçirilmiştir. Türkiye’nin tarihsel birikimlerine yakışır ve çağın gereklerini yerine getiren bir yapılı çevre ile kentsel ortamlara kavuşabilmesi için benimsenmesi öngörülen temel ilkeleri içeren Türkiye Mimarlık Politikası metni kurultaylar sürecinin bir kazanımı olarak kamuoyuna sunulmuştur. Toplumsal sorumluluk bağlamında ise, yapılı çevrenin kalitesinin artırılmasına yönelik konuları değerlendirmek, toplumla birlikte mimarlığı tartışabilmek, “Mimarlık ve Toplum” ilişkisinin yeniden yorumlanmasını sağlamak önemli sayılmıştır. On yılı aşkın deneyim ve birikimi ile son olarak 2011 yılında “Mimarlık Eyleminin Gelişimi ve Çeşitlenmesi” teması ile altıncısı düzenlenen Kurultayda; mimarlık eğitiminde yaşanan çeşitlenme sonucu gündeme gelen yeniden yapılanma süreci, mimarlık hizmetinin serbest dolaşımı ve sonucunda mesleki yeterliliklerin karşılıklı tanınması; mesleki haklar ve örgütlenme ile ilgili getirilen yasal düzenlemeler tartışılmıştır.

Mimarlar Odası, üyesi olduğu Uluslararası Mimarlar Birliği (UIA), Avrupa Mimarlar Konseyi (ACE)‘nde mimarlık eğitimi alanındaki çalışmalara aktif katılım sağlamaktadır. Bu kapsamda üretilen belge ve birikimler; Mimarlık Eğitimi Şartı, Mimarlık Eğitiminin Asgari Süresi, Etik Kurallar, Mesleki Yeterliklerin Karşılıklı Tanınması, Mimarlar Direktifi ve Yeterlikler Direktifi gibi düzenlemelerin mimarlık eğitimi ve mesleki uygulama alanında etkileri Kurultaylar kapsamında  tartışmaya açılmıştır.

Mimarlık ve Eğitim Kurultaylarının “Nasıl Bir Gelecek – Nasıl Bir Mimarlık” teması ile ilk kez düzenlendiği döneme benzer bir bağlam oluşturan kriz ve belirsizliklerin; mimarlık ortamı ve eğitim alanındaki dönüşüme yansımaları göz önünde bulundurularak Sekizinci Kurultay temasının gelecek kavramına odaklanması benimsenmiş; tema “Mimarlık ve Eğitim: Nereye?” olarak belirlenmiştir.

Meslek örgütümüz, meslektaşlarımız ve eğitim kurumlarımızın ortak çalışma ortamında buluşmasını sağlama misyonu ile yükümlenen Mimarlık ve Eğitim Kurultaylarının sekizincisi 12-13 Kasım 2015 tarihlerinde, "Mimarlık ve Eğitim: Nereye?" temasıyla Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nin ev sahipliğinde gerçekleştirilecektir.

Mimarlık kamuoyunun eleştirilerine açık olması hedeflenen Kurultay çalışmalarında katılımcılığın artırılması, bilgi ve belgelerin mimarlık ortamına düzenli olarak aktarılması benimsenmiştir. Kurultayın teması çerçevesinde oluşturulan çalışma grupları toplantılarında yapılan değerlendirmeler, belgeler ile tüm Kurultay süreci www.mo.org.tr/mek adresinden takip edilebilecektir.

Mimarlık ve Eğitim Kurultayı’na, hazırlık süreçlerinden başlayarak katkı koymanızı bekliyoruz. Mimarlık ve mimarlık eğitiminin her yönüyle irdelendiği, mesleğimizin sorunlarının ele alınacağı bu kapsamlı çalışma ortamı sizlerin katkılarıyla zenginleşecektir.

Prof. Dr. Deniz İNCEDAYI
Kurultay Başkanı

Eyüp MUHCU
TMMOB Mimarlar Odası
Genel Başkanı