Mimarlık ve Eğitim Kurultayı – VII
MİMARLIK VE EĞİTİM KURULTAYI-VII
"Mimarlık Eğitim ve Meslek Alanında Bütünleşme ve Dayanışma"
14-15 Kasım 2013 / Anadolu Üniversitesi / Eskişehir
Mimarlık ve Eğitim Kurultayları 2001 yılından başlayarak iki yıl arayla gerçekleştirilmiş ve kazanımlarını mimarlık gündemine taşımıştır. Kurultaylarda mimarlık eğitiminin ve mimarlığın sorunları biçimlenim, yeniden yapılanma, süreklilik, değişim, yetki ve sorumluluk, gelişim ve çeşitlenme temelinde ele alınmış; meslek ortamı ve üniversiteler arasında işbirliği sağlanarak çözüm aranmıştır.
On yılı aşkın deneyim ve birikimi ile 2011 yılında Mimarlık Eyleminin Gelişimi ve Çeşitlenmesi teması ile altıncısı düzenlenen Kurultayda; mimarlık eğitiminde yaşanan çeşitlenme sonucu gündeme gelen yeniden yapılanma süreci, mimarlık hizmetinin serbest dolaşımı ve sonucunda mesleki yeterliliklerin karşılıklı tanınması; mesleki haklar ve örgütlenme ile ilgili getirilen yasal düzenlemeler tartışılmıştır.
Mimarlık ve Eğitim Kurultaylarının yedincisi ise 14-15 Kasım 2013 tarihlerinde Anadolu Üniversitesi ev sahipliğinde Eskişehir’de gerçekleştirilmiştir. Geçmiş Kurultayların deneyimi ışığında yeni dönem Mimarlık ve Eğitim Kurultayı gündemi ve beklenen kazanımlar değerlendirilmiş ve Kurultay teması; "Mimarlık Eğitim ve Meslek Alanında Bütünleşme ve Dayanışma" olarak belirlenmiştir. Kurultay Çalışma Gruplarınca; ilkesel olarak bütünü kapsayan ancak çalışma alanlarında tartışma ve değerlendirme ortamını sağlayan programların oluşturulması benimsenmiştir. Bu çerçevede "Eğitimde Bütünleşme ve Dayanışma", "Staj ve Mimarlık Eğitim Alanında Bütünleşme" ve "Mimarlık Öğrencileri Arasında Bütünleşme ve Dayanışma" alt başlıklar altında hazırlıklar sürdürülmüş ve sonuçlar Kurultay ortamı ile paylaşmıştır. Kurultayda; gündemde olan yasal değişiklikler yoluyla mimarlık meslek ve eğitim alanında yaşanan değişimler, mimarlık eğitiminde devlet ve vakıf üniversitelerinin ayrışması yanı sıra mimarlık mesleğinin özelleştirilmesi ve bugüne kadar elde edilen kazanımların kaybedildiği süreçler, mimarlık eğitimi veren bölüm sayılarında ve kontenjanlarda artışla gelen kalite ve asgari koşul sorunu, mimarlık eğitimi veren kurumların akreditasyon süreci, değişen mimarlık programlarına bağlı olarak Meslek Kuruluşu tarafından kayıt kabul sürecinde meslek alanı ve yetkisi konusunda ayrışma sağlanması, mimarların mesleğe kabul süreçlerinde akredite edilmiş kurumlardan mezuniyet ve staj şartı gerekliliği değerlendirilmiştir. Kurultay programını iki gün boyunca toplam 376 katılımcı takip etmiş ve gündemde yer alan konular hakkında görüş ve önerilerini iletmiştir.
Kurultayda; gündemde olan yasal değişiklikler yoluyla mimarlık meslek ve eğitim alanında yaşanan değişimler, mimarlık eğitiminde devlet ve vakıf üniversitelerinin ayrışması yanı sıra mimarlık mesleğinin özelleştirilmesi ve bugüne kadar elde edilen kazanımların kaybedildiği süreçler, mimarlık eğitimi veren bölüm sayılarında ve kontenjanlarda artışla gelen kalite ve asgari koşul sorunu, mimarlık eğitimi veren kurumların akreditasyon süreci, değişen mimarlık programlarına bağlı olarak Meslek Kuruluşu tarafından kayıt kabul sürecinde meslek alanı ve yetkisi konusunda ayrışma sağlanması, mimarların mesleğe kabul süreçlerinde akredite edilmiş kurumlardan mezuniyet ve staj şartı gerekliliği değerlendirilmiştir. Kurultay programını iki gün boyunca toplam 376 katılımcı takip etmiş ve gündemde yer alan konular hakkında görüş ve önerilerini iletmiştir. 1.GÜN
Kurultay birinci gün programı 14 Kasım 2013 Perşembe günü, Mimarlar Odası Eskişehir Şubesi Başkanı Mehmet Gürel’in açılış konuşmasıyla başlamış; Gürel’in Kurultayla ilgili kısa bilgilendirmesinin ardından Mimarlar Odası Genel Başkanı Eyüp Muhcu’nun konuşmasıyla devam etmiştir.
Yakın dönemde kaybettiğimiz meslektaşlarımız için saygı duruşunda bulunulduktan sonra Muhcu açılış konuşmasında; gündemde olan yasal değişikliklerin mimarlık meslek pratiğine ve meslek mensuplarının haklarına olan etkilerine dikkat çektikten sonra mimarlık eğitimi veren kurumların meslek alanında yaptıkları bilimsel ve özerk çalışmaların son dönemde yaşanan gelişmeler nedeniyle kısıtlandığını vurguladı. Yaşanan gelişmeler ve değişikliklerin mimarlık meslek mensupları yanı sıra mimarlık eğitimi alan öğrencileri de etkilediğini, bu etkilerin Kurultay kapsamında ele alınacağını belirtti. Muhcu, Mimarlar Odası’nın kentsel ve mesleki alanda getirilen düzenlemelere karşı mücadelesinin devam edeceğini vurgularken; bu sürecin Haziran 2013’ten itibaren kamuoyu tarafından daha yakından takip edildiğini ve sürdürüldüğünü belirttikten sonra sözlerini "Her Yer Mimarlık, Her Yer Direniş" diyerek tamamladı. Mimarlık ve Eğitim Kurultayı-VII Başkanı Cengiz Bektaş konuşmasında yakın dönemde yaşanan gelişmelerin meslek pratiği alanında ve meslek eğitimi veren kurumlarda elde edilen kazanımların kaybedilmesine yol açtığını ve bu kurumların etkisizleştirildiğini belirtti. Mimarlığın tüm sanat dallarını kapsadığına vurgu yapan Bektaş, erk sahiplerince yok sayılan mesleğin Haziran 2013’te başlayan süreçle yeniden kamuoyu tarafından sahiplenildiğini söyledi. Mimarlık eğitimi veren üniversitelerin koşullarının yeterli olmadığına dikkat çeken Cengiz Bektaş, ulusal ölçekte bölgeler arası farklılıkların arttığını ve bu nedenle öğrenciler arası eşitsizlikler oluştuğunu belirtti. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Mimarlık ve Eğitim Kurultayı Başkanı Ekrem Bodamyalızade konuşmasında; Türkiye Mimarlar Odası tarafından yedincisi düzenlenen Kurultay’da değerlendirilen konuların KKTC özelinde de Kurultay gündemine alındığını belirterek, Türkiye’de sürdürülen hazırlık süreçleri ve sunulan raporların Kuzey Kıbrıs için mimarlık meslek pratiğinde ve eğitim alanında yol gösterici olduğunu vurguladı. Açılış konuşmaları Anadolu Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Davut Aydın ile devam etti. Aydın konuşmasında Anadolu Üniversitesi eğitim sistemleri ve uygulamaları hakkında bilgi verdikten sonra Üniversite tarafından eğitimde kullanılmaya başlanan teknolojik gelişmeleri Kurultay katılımcılarına tanıttı. Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen ise açılış konuşmasında Eskişehir yerel yönetim deneyimlerini katılımcılarla paylaştı. Büyükerşen, Eskişehir’de gerçekleştirilen kentsel uygulamalar ve mimarlık meslek mensupları ile yerel yönetim ilişkilerini anlattıktan sonra kentte bulunan ve mimarlık eğitimi veren Anadolu ve Osmangazi Üniversiteleri’nin gelişim süreçlerini aktardı. Mimarlık ve Eğitim Kurultayı açılış konuşmaları, Eskişehir Vali Yardımcısı Bekir Şahin Tütüncü’nün kent ve meslek alanındaki aktarımları ile sonlandırıldı. Yasama Sürecinin Mimarlık Ortamına Etkileri
Kurultay ilk oturumunda Yasama Sürecinin Mimarlık Ortamına Etkileri başlığı altında meslek pratiği, mesleki eğitim ve meslek örgütlerinin yapılanması alanlarında yaşanan gelişmeler değerlendirildi. Oturum yöneticisi Prof. Dr. Ali Cengizkan Türkiye’de kentlerin 1980’lerden itibaren planlanışı ve yeniden yapılandırılışında yaşanan süreçlere dikkat çektikten sonra bu süreçlerde kentli haklarının korunmasının ve kentli katılımının sağlanmasının önemini vurguladı. Cengizkan, ülke ölçeğinde yaşanan dönüşüm döneminin özgün kentsel ve yerel bağlamlarından koparılarak sürdürüldüğünü belirtti.
Prof. Dr. Ruşen Keleş yasamanın mesleğin uygulanmasını sağlayacak kuralların oluşturulması süreci olduğuna dikkat çekerken, hukukun toplumu düzenleyen bütünü olduğunu vurguladı. Keleş, yasama sürecinin yakın dönemde bu süreç sonunda etkilenecek paydaşlarından bağımsız sürdürüldüğünü belirtti. Acar Avunduk, yasama süreçlerinin mimarlık meslek pratiğindeki etkilerini çalışmaları doğrultusunda somut örneklerle Kurultay katılımcılarına aktardı. Avunduk, restorasyon ve koruma alanlarında yakın dönemde gerçekleştirilen projelerde mimarların telif hakları ve proje uygulamaları konusunda yaşadıkları kayıplara dikkat çekti.
Berna Yeşilkaya son dönemde getirilen yasal düzenlemelerin meslek örgütü ve meslek mensupları açısından yarattığı sorunlar ve hukuki işlemleri hakkında bilgi verdi.
Mimarlık Mesleğe Kabul Kurulu Kurultayın ikinci oturumu ise Mimarlar Odası Mimarlık Mesleğe Kabul Kurulu tarafından yürütülen çalışmalar ve mesleğe kabul süreçlerinde karşılaşılan sorunlar temelinde gerçekleştirildi. Oturum yöneticiliğini Prof. Dr. Füsun Alioğlu yaparken Kurul çalışmaları hakkında sunum Prof. Dr. Nur Çağlar tarafından yapıldı. Nur Çağlar, mimarlık eğitiminde Bologna Süreci ardından yaşanan çeşitlenme ve bu çeşitlenme sonucunda meslek alanı ve yetki konusunda karşılaşılan sorunlar hakkında bilgi verdi. Çağlar, Mesleğe Kabul Kurulu tarafından çalışma dönemi içerisinde değerlendirilen yurtdışındaki mimarlık eğitimi veren okullardan mezun olan adaylar, adayların eğitim gördükleri kurumlar, ülkeler ve adayların Türkiye’de Yükseköğretim Kurulu tarafından tanınma süreçlerini özetledikten sonra karşılaşılan sorunları anlattı.
Sürekli Mesleki Gelişim Merkezi Prof. Dr. H. Murat Günaydın tarafından oturum yöneticiliği yapılan üçüncü oturumda Sürekli Mesleki Gelişim Merkezi adına konuşan SMGM Başkanı Ali Ekinci, gelişmiş ülkelerdeki mimarlık eğitimi sonrası sürekli mesleki gelişime verilen önemi vurguladı. Ekinci, Mimarlık ürünlerinin toplumsal yaşamı, çevreyi ve kültürü doğrudan etkilemesi dolayısıyla mimarlara çok büyük sorumluluk düştüğünü; sağlıklı, kaliteli ve estetik yapıların meydana getirilmesinde mesleki bilgilerin güncellenmesinin önemli rol oynadığını ifade etti.
Mimarlık Akreditasyon Kurulu Kurultay dördüncü oturumu Mimarlık Akreditasyon Kurulu çalışmaları kapsamında gerçekleştirildi. Oturum yöneticiliğini Bülend Ceylan yaparken, sunuş Mimarlık Akreditasyon Kurulu Başkanı Prof. Dr. Nur Esin tarafından yapıldı. Esin, Mimarlık Okulları akreditasyon sürecinin karşılaştırma aracı olmadığını vurguladıktan sonra hedefin okulların tek tipleştirilmesi olmadığını belirtti. Nur Esin, Mimarlık Akreditasyon Kurulu’nun temel amacının mimarlık eğitimini değerlendirme ve yetkinlik çalışmaları aracılığıyla geliştirmek olduğunu vurguladı.
Öğrenci Forumu Mimarlık ve Eğitim Kurultayı kapsamında 26 Ekim 2013 tarihinde yapılan Öğrenci Forumu’nun sonuç ve önerileri Mimarlar Odası Öğrenci Temsilciler Kurulu tarafından Kurultay katılımcılarıyla paylaşıldı. Mimarlık Öğrencileri arasında Bütünleşme ve Dayanışma teması kapsamında, mimarlık öğrencileri meslek örgütüyle ilişkilerin yeniden örgütlenmesi değerlendirildi.
2.GÜN
Mimarlık Lisans ve Lisansüstü Eğitimi - I
Kurultay ikinci gün programı Mimarlık Lisans ve Lisansüstü Eğitimi Çalışma Grubu sunuşuyla açıldı. Mimarlık Lisans ve Lisansüstü Eğitimi Çalışma Grubu Alt Çalışma Gruplarından Toplum, Mimarlık ve Eğitim ile Mimarlık Eğitiminde Değişimler ve Güncel Beklentiler: Avrupa Birliği Çerçevesi ikinci gün ilk oturumunda sunuşlarını Kurultay katılımcılarıyla paylaştılar. Oturum yöneticiliğini Prof. Dr. Deniz İncedayı yaparken; alt çalışma grupları adına Doğan Hasol ve Prof. Dr. Neslihan Dostoğlu sunuş yaptılar. Mimarlık mesleği ve toplum ilişkisi, mesleki eğitimin toplum hayatındaki yeri ve ardından Avrupa Birliği uyum süreci çerçevesinde mimarlık eğitiminde yaşanan değişiklikler ve beklentiler tartışıldı.
Mimarlık Lisans ve Lisansüstü Eğitimi - II
Mimarlık Lisans ve Lisansüstü Eğitimi Çalışma Grubu Alt Çalışma Grupları İnsan Hakları, Demokrasi, Akademik ve Meslek Alanının Değerleri Açısından Yeterlilikler Çerçevesi ile Lisansüstü Eğitim altıncı oturumda sunuşlarını Kurultay katılımcılarıyla paylaştılar.
Oturum yöneticiliğini Prof. Dr. Güven Arif Sargın yaparken; alt çalışma grupları adına Doç. Dr. Emel Aközer, Prof. Dr. Selahattin Önür ve Prof. Dr. Çiğdem Polatoğlu sunuş yaptılar. Mesleki Yeterlilikler Çerçevesi insan hakları ve etik uygulamalar açısından değerlendirilirken; mimarlık lisansüstü eğitimi ülkemizde ve yurtdışında eğitim veren mimarlık okullarındaki uygulamalar açısından tartışıldı.
Mimarlık Eğitiminde Staj Kurultay yedinci oturumu Mimarlık Eğitiminde Staj Çalışma Grubu çalışmaları kapsamında gerçekleştirildi. Oturum yöneticiliğini Birol AKçoral yaparken, çalışma grubu adına sunuş Yrd. Doç. Dr. Hikmet Sivri Gökmen tarafından yapıldı. Türkiye’de eğitim veren mimarlık okullarında geçerli olan staj uygulamaları kapsamlı bir raporla sunulurken; mimarlık ofislerince sürdürülen staj çalışmaları, sorunları ve beklentileri hakkında bilgi aktarıldı.
Değerlendirme ve Forum
Kurultay programı Kurultay Başkanı Cengiz Bektaş ve Bülend Tuna’nın yürütücülüklerinde yapılan Değerlendirme ve Forum oturumuyla sonlandırıldı. İki günlük program süresince tartışılan; mimarlık mesleğine ve kent yaşamına etkileriyle yasama süreci, mimarlık mezunlarının mesleğe geçişlerinde işlerliğe ulaştırılması hedeflenen mesleğe kabul kurulu, sürekli mesleki gelişimin meslek hayatında gerekliliği, mimarlık öğrencilerinin meslek mensupları ve meslek örgütü ile ilişkileri, mimarlık okullarının akreditasyon süreci, mimarlık lisans ve lisansüstü eğitiminde yaşanan gelişmeler ve değişiklikler ile mimarlık eğitiminde stajın; staja dâhil olan tüm bileşenler – okul, işyeri ve stajyer – açısından durumu değerlendirildi. Değerlendirmelerin ardından; Kurultay katılımcıları iki günlük programda yer alan sunuşlar ve çalışmalar hakkında görüş ve önerilerini ilettiler. MEK-VII Yayınına ulaşmak için tıklayınız.
|