FETHİYE KÜLTÜR MERKEZİ - MUĞLA

KÜNYE

MİMAR

KENAN GÜVENÇ, GÜLNUR ÖZDAĞLAR GÜVENÇ

İŞVEREN

FETHİYE BELEDİYESİ

PROJE GRUBU

1993 - EREN BAŞAK, RASİM ÖZVEREN, YİĞİT ADAM
2003 - ERDİNÇ KOLCU, BERNA AÇIK, ARZU İL, BAŞAK TARCAN, YAĞMUR GÜVENÇ

İÇ MEKAN TASARIMI

KENAN GÜVENÇ, GÜLNUR ÖZDAĞLAR GÜVENÇ

PEYZAJ

KENAN GÜVENÇ

STATİK

MUSTAFA ÇOBANOĞLU, TAMER SAATÇİOĞLU

TESİSAT

BİLGE MÜH. (1993) ORHAN ALİEFENDİOĞLU (2OO3)

ELEKTRİK

RECEP GEZİNTİ (1993) NİLÜFER SÖNMEZ (2003)

PROJE TARİHİ

1993

YAPIM TARİHİ

2003

- Merih Karaaslan’ın anısına…
Kültür Merkezi yapısı, 1992 yılında Fethiye Belediyesi’nce Fethiye’nin merkezinde, sahil şeridinin doğu ucunda bir alanda açılmış mimari proje yarışmasının sonucu olarak elde edilmiştir. Yarışma programı, özetle, çok amaçlı bir salon ve çalışma atölyelerini kapsamaktadır. Tasarım ‘yer’e özgü iki karakteristiği işleyerek belirginleştirme ve aynı zamanda onları şekillendirme niyeti üzerinde geliştirilmiştir. Birinci karakteristik, alanın iki ‘büyük’ ve ‘uzak’ coğrafi oluşumun –dağ sıraları ve deniz su yüzü- arakesitinde bir konuma sahip olmasıdır. Diğeri ise, çevrenin kullanımı üzerindeki sıcak iklim sosyolojisinin baskısıdır. Birincisi mimari kapsamda çözümlenmeyi gerektiren bir ‘ölçek sorunsalını’, diğeri ise program ve düzene ilişkin müdahale gereğini dayatmaktadır. Aynı zamanda bir “açıkhava yaz salonu” olan “örtülü meydan”, devasa koyu boşluğu ile hem yapı düzenini yöneten hem yapıyı coğrafi büyüklüklere bağlayan güç mekânıdır. Her biri müstakil pavyonlar halinde ve rampa-merdiven marifetiyle kentsel zemini üst kotlarda sürdüren atölyeler fragmanı yer almaktadır. Atölyeler, açık hava sirkülasyonu ile zarflanmakta, adeta bir tekne gibi kapısız oluşumu ile iklimsel etkiyi taşımaktadır. Tasarımsal yaklaşımda varılmaya çalışılan çok katmanlılık, konstrüktif-strüktürel düzeylerde de sürerek tektonik niteliği açıklar. Kelebek tonoz, salonun hem asıl strüktürel sistemini, hem akustik düzen donatılarının konstrüktif ortamını oluşturmaktadır. Yapının “steril bir biblo” olarak kalmaması ve “şehir hayatınca kemirilen bir paspas” olması için, inşai detaylar sert-kaba şekillendirilmeler olarak tasarlanmıştır: Yapı neredeyse asma-tavansız, anti-dekoratif bir yapıdır; konstrüktif-strüktürel tüm yapılanma mantığını sergilemektedir.