MART 2025
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
 
    Basın Açıklamaları
     
    Basın Açıklaması : NEW YORK TIMES’ın “MARMARAY DUYARLILIĞI” ÜZERİNE…

    4 Ağustos 2005

    MİMARLAR ODASI’ndan

    Kamuoyuna ve İlgili Kurumlara Açıklama

    (4 Ağustos 2005)


    MARMARAY, ABD DESTEKLİ KARAYOLU POLİTİKALARININ KENTSEL ve KÜLTÜREL TAHRİBATINI  DA DURDURMAK İÇİNDİR…

     

    İstanbul’daki MARMARAY projesine bağlı “metro” çalışmaları sırasında “arkeolojinin korunması”na yönelik duyarlılığımıza NEW YORK TIMES’ın da katılması olumlu ama “düşündürücü”dür… 

     

    ABD’nin bu ünlü gazetesinin İstanbul’un antik geçmişine dikkat çekmesi, kültürel mirasın “evrenselliği” açısından örnek bir davranış… Ancak, aynı gazetenin, İstanbul metrosundaki “100 yıllık gecikme”de en büyük payı olan “ABD destekli karayolu politikaları”nı da anımsaması gerekirdi…

     

    Çünkü MARMARAY, temelde bu gecikmenin ürünü olan “ulaşımda otomobile tutsaklığı” gidermeyi amaçlayan ve   “metropol ölçeğinde raylı toplu taşım sistemi” sayesinde, kent dokusundaki “karayolları tahribatını” durdurmayı hedefleyen “ulusal” bir projedir.

     

    İstanbul’la birlikte Türkiye’deki binlerce yıllık kültürel ve doğal mirasın önde gelen düşmanı, tarihi sadece 200 yıl olan ABD’nin teşvik ve dayatmasıyla 1950’lerden bu yana ülkeyi tutsak karayolu  politikalarıdır.…

     

     ABD DESTEKLİ “KARAYOLCU”LUK

     

    Türkiye’nin -bugünkü “metrosuzluğu” da yaratan- karayolu bağımlılığı, “1948 tarihli Amerikan Yol Heyeti Raporu”na dayanmaktadır.

     

    Cumhuriyet Devrimi’nin en önemli kazanımlarından biri olan demiryolu sisteminden vaz geçilerek, bunun yerine tüm ülkenin “sadece karayolları ile kalkınması”nı öngören bu ABD “tavsiyesi”, 1949’dan itibaren Karayolları Genel Müdürlüğü’nün (KGM) kuruluş ve örgütlenmesine dayanak olmuştur.

     

    O kadar ki aynı rapor uyarınca, KGM,  Ulaştırma Bakanlığı’na bile bağlanmamış; yani “demiryolları ile aynı kuruluşun eşgüdümünde planlanması önlenmiş”tir. Bu tarihsel aymazlık, günümüzde de sürmekte, Ulaştırma Bakanlığı, ülkedeki ulaşımın yüzde 90’ını sağlayan karayolları üzerinde hiçbir yetki ve denetim hakkına sahip bulunmamaktadır. 

     

    İşte bu politikanın da sonucunda, İstanbul dünyada “metrosu olmayan tek metropol” olarak karayolları tahribatını yıllardır yaşadı. 1950’lerin sonlarındaki “Menderes yıkımları”yla, tarihi dokunun yok edilmesinin ve ardından İstanbul’un simgesi tramvayların bile kaldırılmasının temel nedeni, “iri kıyım ve lüks ABD otomobillerine yol açmak”tı…

     

    ARKEOLOJİNİN GÖZETİLMESİ

     

    Şimdi, hiç değilse geri kalan kentsel ve tarihsel değerlerini “yeni yollara kurban etmemek” ve kente raylı sistem uygarlığını kazandırabilmek için, MARMARAY her yönüyle “ulusal proje” olarak yaşamsal önem taşımaktadır…

     

    Ancak bu gerçek, projenin “arkeolojiye rağmen” gerçekleşmesi anlamına da asla gelmemektedir. Hem raylı sistemin getireceği  kazanımların, hem de tarihsel zenginliğin “birlikte” gözetileceği bir uygulamayı yaşama geçirmek gerekmektedir.

     

    Nitekim, uygulamadaki duraksamaların tek nedeni, yeraltındaki mirasın korunması ile ilgilidir. Bu konuda gerçekleşebilecek olası tahribatlara karşı da gerek bizler, gerekse ilgili kamuoyu ve duyarlı çevreler, “önce tarihin korunması”ndaki kararlılığımızı her zaman göstermekteyiz ve bunu sürdüreceğiz…

     

    NEW-YORK TIMES’DAN BEKLENTİMİZ

     

    Bu nedenlerle, İstanbul’a ve tarihe karşı “ilgili” olduğu anlaşılan NEW YORK TIMES’dan beklentimiz:

     

    -Türkiye’deki tarih tahribatında “ABD destekli karayolculuğun” büyük payı bulunduğunu; bu nedenle yıllardır “metrosuz” bırakılarak, kültürel kimliğini “otomobile dayalı ulaşım politikaları”na kurban eden İstanbul için MARMARAY’ın aslında bir “kurtarıcı” değer taşıdığını da okurlarına anımsatması; 

     

    -Tarihsel miras konusunda bizim de dünyaya iletmek istediğimiz mesajlarımıza yer vermesi… Örneğin, ABD’nin başta Bağdat olmak üzere tarihi Mezopotamya kentlerini bombalayarak yarattığı tahribat ve “Irak müzelerindeki yağma” karşısında duyduğumuz kaygıları, Amerikan halkıyla da paylaşmamıza, sayfalarında olanak sağlamasıdır.

     

    Saygılarımızla,        

     

    Oktay EKİNCİ

    Mimarlar Odası

    Genel Başkanı

    Oktay EKİNCİ
    Mimarlar Odası
    Genel Başkanı

    Bu icerik 1095 defa görüntülenmiştir.