Bütün dünyada etkisini gösteren mali krizin ülkemizde de derinden hissedildiği bir ortamı yaşıyoruz. Ekonomi ve politik alanda yaşanan çöküntü, küreselleşmenin yeniden yorumlanmasına yönelik taleplerin gündeme gelmesine yol açmaktadır. Küreselleşmenin bir gereği olarak yeni işlevler üstlenen uluslararası mimarlık örgütlerinin mimarlık eğitimine ve mesleğine getirdiği yeni açılımlar, yeni görevler yanında, mimarlık hizmetinin serbest dolaşımı, bunun bir sonucu olarak, mesleki yeterliliklerin karşılıklı tanınması gibi gelişmelerin etkilerinin, ülkemizdeki mimarlık mesleğinin uygulamasına ve eğitim sürecine yansıması kaçınılmaz olmuştur. Dünya mimarlık gündeminin temel konuları, üzerinde kapsamlı değerlendirilmeler yapılmasını beklemekte, daha farklı okumalarla irdeleme ortamlarının açılmasını gündemimize getirmektedir. Mimarlık ve Eğitim Kurultayı, uluslararası alandaki gelişmelerin takip edilebilmesi ve değerlendirilmesi için önemli bir ortam yaratmaktadır.
Meslek örgütümüzle eğitim kurumlarımızın ortak çalışma ortamında buluşmasını sağlama misyonu ile yükümlenen Mimarlık ve Eğitim Kurultaylarının beşincisi 11- 13 Kasım 2009 tarihlerinde İstanbul Kültür Üniversitesi’nin ev sahipliğinde düzenlenecektir. Mimarlık ve Eğitim Kurultayları, 2001 yılından başlayarak iki yıl arayla gerçekleştirilmiş ve kazanımlarını mimarlık gündemine taşımıştır. Kurultaylarda mimarlık eğitiminin ve mimarlığın sorunları birlikte ele alınmış, çözümler ve çıkış yolları aranarak mimarlık ve eğitimi masaya yatırılmıştır. Kurultayların çalışma gruplarında ele alınan her konunun tutanaklara geçirilmesi ve mimarlık kamuoyunun incelemesine sunularak eleştirilere açık olması sağlanmıştır. Giderek artan kazanımların elde edildiği Kurultaylarda meslek ortamı ve üniversiteler arasında daha yoğun bir işbirliği ve iletişim olanağı sağlanmış, yapılan çalışmalarda pek çok konuda öneri geliştirilerek uzlaşıya varılmıştır. Kurultayların birikim ve deneyimlerinin olgunlaştırılması ile Mimarlık alanında bazı yapıların oluşması sağlanmıştır. Bu kurultaylar çerçevesinde, özellikle kalite standartlarının yükseltilmesi hedeflenerek oluşturulan yapıların başında MIAK (Mimarlık Eğitiminde Akreditasyon Kurulu) ve SMGM (Sürekli Mesleki Gelişim Merkezi) gelmektedir. “Mesleğe Kabul Kurulu” da bu dönem içerisinde Kurultay bünyesinde ele alınmayı ve hayata geçirilmeyi beklemektedir.
“Mimarlık kültürü ile toplum, mimarlık hizmeti ile kullanıcı arasındaki bağın koparılması olumsuz çevre oluşumunun en önemli nedenidir. Yaşam yerlerimizin, mimarlık kültürü ve hizmetinden yoksun mekânlarla biçimlenmesine neden olan bu kopuş, giderek yapı kültürünün yozlaşması sonucunu yaratmıştır. Bu kısır döngüyü aşmak için, toplumsal-kültürel yaşamımızda mimarlık ve mimarlık hizmeti etkin kılınmalıdır. Mimarlığın, sanatsal, kültürel, insancıl ve işlevsel özellikleri ile toplumu ve kentleri yeniden buluşturmak, kimlikli, uygar ve esenlikli bir gelecek için, en güçlü güvencelerden biridir.” Türkiye Mimarlık Politikası metni Kurultay sürecinin bir kazanımı olarak hazırlanmış ve kamuoyuna sunulmuştur. Mimarlığın toplumsal sorumluluğu bağlamında, yapılı çevrenin kalitesinin artırılmasına yönelik konuları değerlendirmek, toplumla birlikte mimarlığı tartışabilmek, “Mimarlık ve Toplum” ilişkisinin yeniden yorumlanmasını sağlamak her zaman önemli bir gündem maddesi olmuştur.
Yapılı çevredeki kalitenin sadece mimarlık eğitiminde yüksek kalite hedefine ulaşılmasıyla çözülemeyeceğini, yapı üretim sürecinin tüm bileşenlerini kapsayacak bir kaliteyi arama duygusunun yerleşmesiyle, bunun gereklerinin yerine getirilmesiyle ilgili düzenlemelerin yapılabilmesiyle sağlanabileceğini düşünüyoruz. 5. Kurultayın teması bu arayışın öneminin vurgulanması amacıyla “Kalite / Yetki ve Sorumluluk” olarak belirlenmiştir.
Kurultayın teması çerçevesinde oluşturulan çalışma grupları kendi gündemlerini belirleyerek çalışmalarına başlamışlardır; Kurultay sürecinde yapacakları çalışmaların sonuçlarını Kurultay oturumlarında sunmaları beklenmektedir. Atölye toplantılarında yapılan değerlendirmeler, çalışmalarında derledikleri belgeler ile tüm Kurultay süreci www.mo.org.tr/mek adresinden takip edilebilmektedir. Bu anlamda atölye grupları sürekli olarak katkılara açıktır.
Kurultay çalışmaların atölye grupları ile sınırlı kalmaması, katılımcılığın artırılması, Kurultay bilgilerinin tüm mimarlık bölümlerine düzenli olarak aktarılabilmesi hedeflenmektedir. Önceki Kurultay dönemlerinde olduğu gibi her mimarlık okulundan delege olarak belirlenecek üç öğretim üyesi ve üç öğrenci ile Kurultay sekreterliği iletişim içerisinde olacak, süreç hakkında bilgilendirilmeleri ve Kurultay’a katılmaları sağlanacaktır.
Mimarlık ve Eğitim Kurultayı’na, hazırlık süreçlerinden başlayarak katkı koymanızı bekliyoruz. Mimarlık ve mimarlık eğitiminin her yönüyle irdelendiği, mesleğimizin sorunlarının ele alınacağı bu kapsamlı çalışma ortamı sizlerin katkılarınızla zenginleşecektir.
Mehmet Ş. Küçükdoğu
Kurultay Başkanı
İKÜ Mimarlık Bölüm Başkanı |
Bülend Tuna
TMMOB Mimarlar Odası
Genel Başkanı |