Dava konusu Yönetmelikle 11/6/2005 tarihli ve 25482 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Koruma, Uygulama Ve Denetim Büroları, Proje Büroları ile Eğitim Birimlerinin Kuruluş, İzin, Çalışma Usul Ve Esaslarına Dair Yönetmeliğin 5. maddesine “İl sınırları ile büyükşehir belediye sınırlarının müşterek olduğu büyükşehir belediyeleri bünyesinde; kültür ve tabiat varlıklarının yoğunluğu göz önüne alınarak bu Yönetmelikle KUDEB’lere verilen görevleri yürütmek üzere norm kadro ilke ve esaslarına uygun olarak daire başkanlığı kurulabilir. Bu daire başkanlığı bünyesinde tadilat ve tamirat ile restorasyon uygulamalarının incelenmesi ve denetlenmesi maksadıyla laboratuarlar ve atölyeler oluşturulabilir.” cümleleri eklenmiştir.
Dava konusu Yönetmelik değişikliği ile, yerel yönetimlerde koruma uygulamalarını yürütmek üzere kurulan ve uzman kişilerin görev alacağı KUDEB’lerin görevlerini yürütmek üzere; il sınırları ile büyükşehir belediye sınırlarının müşterek olduğu büyükşehir belediyeleri bünyesinde norm kadro ilke ve esaslarına uygun olarak daire başkanlığı kurulması öngörülmektedir.
Kurulacak olan daire başkanlıklarına, norm kadro esaslarına göre belediye başkanı tarafından atanacak olan personel –ki bu personel Yasada sayılan mimarlık, şehir planlama, mühendislik, sanat tarihi ve arkeoloji meslek alanlarında uzmanlaşmış kişiler arasından olmayabilir- kültür varlıkları ile ilgili uygulamaları yürütecek ve denetimlerini yapabilecektir. Yani kültür varlıkları uzman olmayan kişilerin denetimine bırakılmış olacaktır.
Bu düzenleme 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu’nun 10 ve 57. madde hükmüne ve Yasanın bu düzenlemelerinin amacına açıkça aykırıdır.
Bu kapsamda Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından 22 Ocak 2011 tarihli ve 27823 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Koruma, Uygulama ve Denetim Büroları İle Eğitim Birimlerinin Kuruluş, İzin, Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik”in iptali ve yürütmesinin durdurulması talebiyle dava açılmıştır.
Danıştay Savcısının “Dava konusu Yönetmelik ile KUDEB’ler, il sınırları ile büyükşehir belediye sınırlarının müşterek olduğu büyükşehir belediyelerinde, Yönetmelikte “bünyesinde” ibaresine yer verilmekte ise de; norm kadro ilke ve esaslarına uygun olarak, Daire Başkanlığı kurulmak suretiyle 2863 sayılı Yasa haricinde büyükşehir belediyesinin idari işleyişine tabi kılınan bir Daire Başkanlığına dönüştürülmekte, Bakanlık ve Kurullarla kurulan çalışma sistemi değiştirilmektedir. Koruma, Uygulama ve Denetim Büroları, Proje Büroları ile Eğitim Birimlerinin Kuruluş, İzin, Çalışma Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik ile düzenlenen KUDEB’lerde, görev yapacakların norm kadro ilke ve esaslarına uygun olarak çalıştırılacağı yolunda bir kural yer almamaktadır. Yine KUDEB’lerin Bakanlıkla olan bağlantıları dışına çıkılarak, büyükşehir belediyelerine bağlı, sistem haricinde yeni bir yapı oluşturulmakta, norm kadro ilke ve esaslarına uygun olarak çalışacakların niteliği de belirtilmemektedir. Bu haliyle, Yönetmeliğin çıkarılış amacıyla çelişen yeni bir yapıyı öngören dava konusu Yönetmeliğin dayanağı mevzuata uygunluğundan söz etme olanağı bulunmamaktadır” şeklindeki düşüncesine rağmen Danıştay 14. Daire yürütmeyi durdurma talebimizi reddetmiştir. Bu karara tarafımızca itiraz edilmiştir.
YD Red Kararı
Bu icerik 1157 defa görüntülenmiştir.
|